Kost å dä... :)

 
Så, hur ska man äta egentligen? Det är inte helt lätt och om man vill så kan man göra det till en hel vetenskap. Jag kan inte allt, inte ens i närheten men jag kan berätta lite om hur jag gjort när det kommer till min egen kosthållning.
 
Tänkte börja med att berätta om hur jag åt förut, innan min viktresa nedåt började.
 
Jag har alltid gillat mat och sötsaker. De som känner mig vet att geishachoklad varit en av mina större laster när det kommer till godis. Jag åt mycket geishachoklad förut.. Det rörde sig inte om något fredagsmys utan kunde lika gärna vara måndagsmys, tisdagsmys, onsdagsmys och ja, ni fattar. Det fanns ingen hejd. :)
En annan sak jag gärna åt var mackor, helst då runda, ljusa och härligt mjuka tekakor. På de, en hel del smör och ost såklart. Nu snackar vi inte frukost (en måltid jag gärna skippade förövrigt) utan det här var flera gånger om dagen för jag orkade helt enkelt inte laga någon vettig mat till mig själv utan tog den enkla vägen.
Åt i övrigt väldigt oregelbundet vilket gjorde att jag kunde gå länge utan mat för att sedan häva i mig en massa istället, oftast då sånt som kanske inte var så nyttigt. Avrundade ibland med choklad för att ja, jag vet inte.. Det bara blev så ibland. Ibland var jag inte ens sugen men det gav mig nån form av tillfredsställelse eftersom det är gott. Mitt blodsocker for ju upp och ner oxå iom min oregelbundna kost och det var enkelt att försöka lösa "problemet" snabbt med lite snabba kolhydrater då.
Bullar och muffins kunde jag oxå unna mig lite för ofta- inte en då, utan det hade räckt till en fika för fler än mig själv om man säger så..
 
I samband med detta så tränade jag ytterst lite. Gjorde några halvtappra försök men det rann alltid ut i sanden. Jag studerade på annan ort och pendlade varje dag och var tvungen att gå upp riktigt tidigt varje morgon. Det gjorde att jag allt som oftast var trött och träning stod inte högt på min prioriteringslista när jag kom hem. Nää, trött och eländig som jag kände mig så var soffan med en geisha trösten jag behövde- trodde jag. (Hade såååå fel..)
 
Denna trötthet alltså.. Jag var alltid trött. Inte så konstigt eftersom jag inte skötte mig. Skötte vare sig kosten eller sömnen något vidare bra. Jag hade lagt mig själv på hyllan och ska jag vara helt ärlig så vet jag inte när eller hur det började. Det bara blev så. Jag var inte så viktig i mitt eget liv antar jag.. Sorgligt men sant..
 
 
Men nu då? :)
 
Jo, i början när jag precis kommit över chocken att jag var överviktig och aldrig varit tyngre än jag var då så började jag med att skriva upp ALLT jag åt och när. Det är så lätt att klämma i sig en bulle t ex utan att reflektera över det och jag behövde bli medveten om hur jag åt.
Det hjälpte otroligt mycket och är något jag kan rekomendera alla att göra. Jag började dra ner på kolhydrater ordentligt. Inget bröd (hej då tekakor), ingen pasta, ingen potatis osv. Försökte äta mer protein som kött och fisk. Åt mycket plocksallad från hemköp oxå. Jag är ganska bekväm när det kommer till mat och det ska gärna vara enkelt och inte ta för mycket tid. Därav denna plocksallad. :) Åt mycket kyckling, feta, rödlök, ägg, tomater och gurka, räkor, tonfisk och quinoa. I somras när jag jobbade blev det mycket keso och rökt lax till lunch, gott och enkelt. :)
Jag bestämde att jag skulle ha en "ätardag" i veckan då jag kunde unna mig vad jag ville. Den här dagen tenderade att utebli för jag kände efter ett tag inte samma behov av den. Godissuget försvann oxå successivt och jag tror att det var en kombination med att jag ändrade kosten så radikalt och viljan att gå ner i vikt. Det lockade lixom inte längre på samma sätt.
 
Efter några månader slutade jag att skriva upp vad jag åt. Kände att jag hade koll på läget och idag har jag lättare för att unna mig godis och annat nån gång ibland och det gör lixom ingenting. I början var jag dock hårdare med detta men tror att det behövdes för att kunna bryta beteendet.
 
Jag är fortfarande väldigt bekväm när det kommer till mat. Ibland kan jag slarva och glömma bort att äta i tid inför en träning t ex. Det slår ju dock alltid tillbaka på mig själv och jag orkar inte prestera på samma sätt som jag hade gjort med mat i magen. Det är inte ofta, men det händer så även om jag tycker mig ha "koll" så behöver jag påminna mig om att alltid äta frukost och regelbundet.
 
Till frukost brukar det oftast bli gröt gjord på fiberhavregryn. Jag ääälskar gröt! :) Står mig på det ganska länge oxå vilket är bra. Ägg, bacon och blodpudding är oxå favoriter som jag äter ofta numera. Blodpudding är ju dessutom billigt för en fattig student. ;) Annars ser kosten i stort sätt ut som den gjort under den första tiden. Jag kan unna mig en baguette om jag fikar, och jag tackar aldrig nej till pasta och potatis om jag blir bjuden på det hemma hos nån, det är ju riktigt gott lixom! :) Men det är inget jag lagar själv hemma.
Tror jag hittat en bra balans i just detta. Att kunna unna sig utan att det blir för mycket. Livet är ju till för att levas, fullt ut och mat är ju något man ska kunna njuta av. Det vore ju hejdlöst tråkigt om man inte fick unna sig något. Jag tror inte att det skulle vara hållbart i längden. Hitta istället ett förhållningssätt som passar dig så kommer det funka bättre.
 
Vad gäller kost och träning så äter jag alltid ett rejält mål efter träning. Oavsett var klockan är. Fick det tipset av Johan Holm som är PT på World Class. Men ingenting är ju hugget i sten utan det jag skrivit om här fungerar för mig. Glöm heller aldrig bort vikten av att må bra, det är A och O. Att svälta sig själv och att tro att det kommer leda till något bra och hållbart är en lögn. Ät istället bra mat- det din kropp behöver utefter det den utför och presterar. Tränar du mycket så behöver du äta mycket men "rätt" t ex.
 
Något jag fortfarande får kämpa emot (men som blivit bättre) är mitt colaberoende. Dricker gärna cola zero och brukar säga att det är ett substitut till kaffe. :) Nu är det ju inga kolhydrater i cola zero men det är ju en massa andra skumma ämnen i, och jag gillar heller inte att känna mig "beroende" av något på det sättet. Har somsagt blivit mycket bättre och dricker det inte alls lika ofta som förr.
 
 
Tänkte avsluta med en "lista" på endel av det jag äter i stora drag. :)
  • Gröt
  • Tonfisk
  • Kyckling
  • Blodpudding
  • Bacon
  • Ägg
  • Sallad
  • Räkor
  • Gurka
  • Tomater
  • Fetaost
  • Mozzarella
  • Tacos (ta salladsblad istället för bröd, kanongott och nyttigt)
  • Kött
  • Keso
  • Quinoa
  • Proteinshakes
  • Nötter

Ja... Inte helt lätt och har säkert glömt en massa men men.. :)

 

Om jag går ut och äter på en restaurang t ex så brukar jag be om extra sallad istället för pommes eller klyftpotatis om jag beställt en köttbit. Det är sällan några problem så det är oxå ett tips! :)

 

Återigen- jag unnar mig ibland godis, hamburgare osv men försöker att inte göra det mer än en gång i veckan iså fall.

 

Det var det hela om min kost. Ställ gärna frågor om det är något ni undrar över så ska jag försöka svara så gott jag kan utefter min förmåga.

 

Ha en skön tisdag allihopa!

 

Puss å kraam!

 

 



Kommentarer
Sanna

Kanonbra inlägg gumman! 😚Utförligt, tydligt och lättrelaterat!!! Sjukt bra:) Puss på dig<3

Svar: Tack gulle! :)Puss! <3
Åsa Johansson

2012-11-20 @ 12:55:30


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0