Det här med mat.

Mat och kost, ett ständigt återkommande ämne som de flesta har nån form av relation till. Eller ja, alla har väl egentligen en relation till mat. Vissa en mer sund syn än andra..

Det är ju ingen hemlighet att min relation till mat varit en aning ansträngd tidigare. Den har varit både hatad och älskad.
Vissa stunder har jag gjort allt i min makt för att undvika den. I andra, har den varit min stora och enda tröst..

Mat. Näring.

Varför så svårt och komplicerat..?

Brukar säga att det finns tusen anledningar till varför det går snett med den biten.

Hur som, så har jag kommit på en grej som jag vill skriva om efter ett samtal härom kvällen med min fina vän Susanna. Vi pratade om kost och om hur relationen till mat har förändrats.

Numera är maten mitt bränsle. Utan den orkar jag ingenting och jag orkar definitivt inte med att träna. Slarvar jag någon dag så får jag helt enkelt sota för det.
Har aldrig haft en sån "tacksam" syn på mat som nu. Med tacksam så menar jag att jag uppskattar mat idag på ett helt annat sätt än vad jag gjort tidigare. Jag förstår hur viktigt det är för oss att äta bra mat och ge kroppen det som den behöver. Vi är ju så himla noga med att tanka våra bilar med rätt bränsle. Borde vi inte vara minst lika noga med vad vi "tankar" oss själva med?

Träning i all ära, men äter man inte bra så får man aldrig de resultaten man vill ha i slutändan. Och vad du än gör, ät inte för lite! Du bryts bara ner och din kropp kommer inte kunna prestera någonting till slut.

Jag vet, för jag har varit där och vill aldrig mer utsätta vare sig min kropp eller mitt psyke för den påfrestningen som det innebär att ha en ätstörning. Där- nu skrev jag det. "Ätstörning". Tror inte jag skrivit ut det ordet i bloggen tidigare. Det är laddat, det ordet..

Nu behöver man ju inte ha en ätstörning bara för att man äter för lite, men vill ändå nämna det eftersom jag vet hur dåligt man kan må av att inte få i sig tillräckligt med näring.

När jag går och lägger mig om kvällarna kan jag numera längta efter min gröt som jag ska äta till frukost morgonen därpå. Inte för att jag går och lägger mig hungrig, (det skulle jag aldrig göra) utan för att jag tycker om känslan av att starta dagen med att fylla på med energi som får mig att må bra.

....skriver tjejen som aldrig åt frukost förut.... ;)


Nu ska här sovas. Ska träna vid lunch imorgon med Caroline. Ska bli kul att träffa henne och visa henne "mitt gym". ;) Har en grym träningsvärk i kroppen och trots en vilodag idag så lär den kännas rejält imorgon oxå. Men, men.. Nya muskler som aktiverades sist så det är sånt man får räkna med. Får sällan träningsvärk numera annars.

Näpp, sova vareja! :)

Sköt om er och må så gott!

Puss å kraaam <3

 

 

 

Bild från igår. :)



Kommentarer
Claudia

Du är så modig! <3 bra skrivet!!

Svar: Oh tack fina du! <3 :)
Åsa Johansson

2013-01-25 @ 01:07:31
Fan

Gillar din liknelse. Grym är ordet som passar på dig, du är grym!

Svar: Tusen tack! :)
Åsa Johansson

2013-01-25 @ 01:31:56
Sanna

Åh jag blir så glad av att läsa detta! För ditt synsätt och resonemang och för att all tvivel och oro man en gång hade har man gett "på moppen". Fantastiska vän! Du kommer att gå långt<3

Svar: Tack hjärtat! <3 :)
Åsa Johansson

2013-01-25 @ 08:57:55


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0