Make peace with yourself...


Insidan... Det är lätt att glömma bort den när man med blod svett och ibland tårar kämpar för att gå ner i vikt och ändra sitt levnadssätt.

Insidan, den finns ju där oxå och det jag skriver nu är hur jag själv ser på saken.

Min insida var det som gjorde att jag från början hamnade där jag gjorde, med flera kilos övervikt. Det var oxå min insida som i yngre dagar fick mig att göra destruktiva val för att på så sätt försöka kontrollera min vikt. Den är lixom rätt viktig den där insidan när allting kommer kring.. Det var där som det brast för mig..

Jag tror att det är viktigt att försöka "göra upp med sig själv" för att på så sätt få med insidan på resans gång. Det händer oerhört mycket inuti hela tiden även om det är den yttre förändringen som syns mest.

För att jag skulle kunna göra denna resa på rätt sätt utan att gå tillbaka till gamla mönster var jag tvungen att förlåta mig själv för de val jag gjort tidigare.

Jag förlät mig själv för att jag valt att lägga mig själv på hyllan alldeles för länge. Jag förlät mig själv för att jag tidigare tänkt så låga tankar om mig själv. Jag förlät mig själv för att jag inte såg mitt eget värde. Jag förlät oxå mig själv för att jag inte trodde på min egen förmåga.


Förlåt Åsa. Jag ska aldrig någonsin tvivla igen..




Att förlåta är oerhört befriande, oavsett om du väljer att förlåta någon annan som gjort dig illa eller som i det här fallet- att kunna förlåta sig själv.

Genom att göra det gjorde jag upp med mitt inre, för som jag skrev så var det just mitt inre som ställde till det för mig tidigare i livet. Eftersom det inte alltid är en dans på rosor att försöka förändra sitt liv och bibehålla den nya förändringen så behövde det göras.

Vad säger jag till mig själv de veckor som vågen står still? De veckor jag unnat mig mer godis än det var tänkt? Eller de morgnar som jag legat kvar i sängen, trots att jag lovat mig själv att starta dagen med en morgonpromenad?

Tidigare hade jag skällt på mig själv.. Oj vad jag hade skällt... Bannat och skrikit och uttryckt min besvikelse samtidigt som jag tittat mig själv i ögonen framför spegeln och sagt; "Det var ju det jag visste.. DU pallar inte..."

Inte så snällt, inte snällt alls och fruktansvärt kallt och elakt att säga så till nån som faktiskt försöker... Det krossar själen..


Det ÄR ok att vågen står still. Det ÄR ok att äta godis. Det ÄR även ok att unna sig en sovmorgon även om man haft andra planer från början. Det ÄR ok att vara mänsklig...

Idag skäller jag inte längre. Istället väljer jag att klappa mig själv på axeln när jag gjort något bra och som jag är stolt över. Att vara vän med sig själv och med sitt inre väsen är oerhört viktigt. Jag hade t ex aldrig orkat göra denna resa om jag hade haft en ilsken och dömande Åsa hack i häl och som piskat mig så fort jag inte skötte mig. Hade ledsnat ganska snabbt, så som jag gjort tidigare i livet..

Förlåt dig själv för de val du gjort som inte gynnat dig. Förmodligen gjorde du det bästa med det du visste då. När vi vet bättre kan vi oxå göra bättre och det finns oftast många orsaker till varför vi hamnar där vi hamnar, vare sig det gäller övervikt eller andra saker.

Den fysiska delen är ju oftast (eller alltid) det man fokuserar på när det kommer till viktnedgång. Därför valde jag att skriva lite om hur jag ser på den andra biten. Den delen som ofta glöms bort men som nästintill alltid är orsaken till problemet.

Älska dig själv inifrån och ut. Du behöver dig själv på vägen, inte bara under en sådan här resa utan genom hela livet. Vad gör vi t ex med personer vi inte kommer överens med, eller i värsta fall avskyr? Just det....

Hur du än vänder och vrider på det så är du ju lixom "stuck with yourself". Du kan inte avbryta vänskapen och tacka för dig lixom. Nää, bli vän med dig själv och lös allt gammalt groll..

 

Du kommer att förundras över hur skönt det är.


Med det sagt ska jag krypa till sängs. Hoppas ni haft en fin dag och kunnat njuta lite av den nyfallna snön. Älskar snön, tycker det är så mysigt.. :)

Må så gott och sköt om er!

Puss och kram!





Kommentarer
Claudia

Wow... är allt jag kan säga <3

Svar: Fina du.... <3 :)
Åsa Johansson

2013-01-11 @ 23:11:47
Jonas

Jätte inspirerande och jag vet precis vad du menar även om just övervikt inte varit just mitt problem.

Det kanske är för personligt men ja skulle vilja veta hur du började din mentala resa mer. Ja vet själv att det är ganska lätt se till tillbaka och känna att va fan gjorde jag sådär för eller hur kunde jag tänka så om mig själv. Men bort ifrån det där hur började den?

Som sagt förstår att det kan va lite för personligt säkert fler som vill veta mer :)

Stor svettig kram ifrån Thailand!


Svar: Hej Jonas! :) Tack för dina ord!Funderar på hur det hela faktiskt började och inser att det är en process som tagit flera år. Ska fundera lite till och återkomma och skriva mer om ämnet framöver. :) Tror det är oerhört viktigt som sagt, även om det inte alltid handlar om just övervikt.
Tack igen för dina peppande ord, blir oerhört glad ska du veta! :) Hoppas ni har det grymt bra i Thailand! :) Njut av resan och sköt om er så ses vi på träningen när ni kommit hem!

Kraam! :)
Åsa Johansson

2013-01-12 @ 06:31:59
URL: http://jonasivung.se
Caroline

Åh tack fina du! Kan inte säga annat desamma! Man känner sig alltid mycket rikare när man träffar så fina nya vänner. <3
Tack själv för träningen igår, har allt lite träningsverk i armarna idag och trx lär användas flitigt ;) Jag kommer jätte gärna till ditt gym nästa gång.
Ang det här inlägget, alltså finns inga ord, jag är mållös, du är så duktig på att sätta ord på dina känslor. Det är liksom pricken över i:et och jag tror att nästan alla kan indentifiera sig med det du skriver. Det är så lätt att vara för hård mot sig själv. Jag har själv kännt precis så.
Stor puss o kram på dig sötnovs, vi hörs snart igen.

Svar: Va skoj! :) Ja men vi kan testa att köra påMedley nästa gång. Skulle kunna träna i simhallens gym så kan vi bubbla å basta efteråt? :)

Tack, vad go du är.. <3 :) Tror som jag skrev, att det lätt blir så att man glömmer bort insidan trots att det ofta är där allt börjar eller vad man ska säga.

Ha en riktigt fin helg nu å sköt om dej så hörs vi av i veckan!

Puss å kram fina du <3 :)
Åsa Johansson

2013-01-12 @ 11:20:05
URL: http://czackrisson.wordpress.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0