Vad väljer du....?

När det kommer till att fokusera så har jag själv en uppfattning om att det finns två vägar att gå. Att fokusera på det negativa och ta konsekvenserna av det valet eller fokusera på det positiva och det du uppnått.

En tanke har slagit mig ibland men som blev extra tydlig igår när jag sprang. Jag la märke till att jag störde mig otroligt mycket på att jag var tvungen att ta en "liten avstickare" (sporthallens toalett) med endast 500m kvar att springa. 500m!!! Såhär i efterhand känns det fånigt lite men ja, jag hade inget val just då lixom...
Hade verkligen önskat att jag hade fått springa de där sista 500, bara för att då skulle jag ha sprungit 2 mil utan stopp. Nu sprang jag 19,5 km med magknip och var tvungen att göra något åt saken. Varför väljer jag ändå att fokusera på den saken? Ja, asså avstickaren? Istället för att vara grymt glad och stolt över det jag gjorde igår. Att jag endast sprungit 1 mil inomhus och 1 mil utomhus tidigare och nu sprang det dubbla, jag kunde bara inte ge mig själv cred för det till 100% eftersom det fanns saker som kunde gjorts bättre.

Likaså tiden... Egentligen borde jag vara jätteglad över att jag lyckades hålla ett jämnt tempo hela tiden men ja, det hade ju kunnat få gå lite snabbare, iaf mot slutet.. Men smärtan då? Att det värkte i både knän och höfter, men jag valde att fortsätta springa distansen jag bestämt mig för. Betyder inte det något? Åsa för h-vete, kom igen nu!!

Sen har vi det tredje.. En halvmara... Hade jag sprungit 1 km till hade jag avverkat den distansen. Men det är ju lätt att vara efterklok för igår visste jag inte exakt hur långt det var. Men ja, tom det kan störa mig i efterhand.

Små små marginaler som inte är på "min sida" vilket förtar hela grejen om jag inte ser upp.

Jag har alltid haft höga krav på mig själv. Men ja, iom dessa tankar som jag skrivit om nu inser jag HUR HÅRD jag faktiskt kan vara emellanåt och ja, det finns ingen person jag skulle kunna ha så höga krav på som jag har på mig själv..

Inser att jag behöver arbeta med den här biten. Fokus... Vad vill jag fokusera på? Det kommer alltid- ALLTID finnas saker som man kan förbättra. Att enbart fokusera på de sakerna kommer förblinda mig från att glädjas åt allt jag åstadkommer och livet är för kort för det. Vad skulle det tjäna till? Varför gör jag detta iså fall? Tränar och kämpar om jag aldrig skulle kunna luta mig tillbaka och stolt känna -"fasen, jag gjorde det, och ganska bra dessutom.." Det vore oerhört sorgligt och så vill inte jag leva.

Självklart känner jag mig stolt och nöjd över det jag åstadkommit men insåg som sagt en del igår, att det första jag kände när appen i mobilen stod på 20 km var en frustration över toabesöket. Inte en lycka över att jag precis sprungit längre än jag någonsin gjort förut.

Det är dax att omvärdera. Fokusera på det positiva och låta lyckan över det jag uppnått driva mig mot nya mål. Belöningen när man är i mål ska ju vara en skön känsla, en tacksamhet och respekt gentemot en själv. Inte minst en stolthet som bubblar i bröstet och som jagar iväg alla tvivel man haft tidigare.

Det har hänt mycket inombords det senaste dygnet som sagt. Är tacksam över insikten och jag hoppas att det kanske kan få någon mer att tänka till, då jag vet att det här är ett vanligt fenomen. Se det du åstadkommit. Se att du försöker. Det är sååå viktigt.


Du är inte din prestation. Du är du med ett obeskrivligt högt värde oavsett. Sedan kan vi välja att se det eller inte.


Jag har gjort mitt val... Vad väljer du?


<3



Kommentarer
Claudia

Pratade faktiskt om detta med ett par vänner häromdan. Ser man på det man inte har så vill man alltid ha mer, oavsett. Springer man 20km, skulle man som du säger tänka varför inte halvmara. Skulle man springa halvmara kan man tänka varför inte 25km o halvvägs till 50 osv osv. Tror det är väldigt viktigt vad man lägger fokus på. Och det är faktiskt helt vårt val, vi VÄLJER vad vi ska fokusera på. Du skulle springa 10 km men sprang 19.5! Det är en sinnes ökning. Men den blir betydelselös bär man lägger fokus på vad man kunde gjort bättre ist för vad man redan gjort bra. Och så är det med allt i livet. Ser man på det man har är man glad, ser man på det man inte har så kommer begäret att vilja ha mer aldrig ta slut.
Kramar <3

Svar: Ja det är precis så det är, och även om begäret att vilja mer kan föra en framåt så kan det även förstöra så mycket om man aldrig tillåter sig att stanna upp, vända sig om och se vad man åstadkommit. Det är en svår balans emellanåt men jag är medveten om det nu och ska jobba med att välja rätt. :)Tack för dina ord, du är toppen!! <3
Kraaaaaaaaam :)
Åsa Johansson

2013-04-04 @ 06:10:33
Anonym

Ja du ska hylla dig själv för prestationen<3 lyfta dig själv i med o motgång.. Tänk på d som cyklar långa distanslopp..:) de måste stanna till då vi har behov.. Inget misslyckande i d bara mänskligt:) tänk vilken stark kropp du har, för varje steg ju äldre du kommer bli.. Min motivationsfaktor<3 hejar på dig!!

Svar: Tack för dina ord, det där fick mig att tänka till ytterligare en gång. :) Det betydermassor. Tack!! Ha en fin dag! :) Kraaam
Åsa Johansson

2013-04-04 @ 08:47:33
Carro

Så bra skrivet Åsa! Jag tror att så många känner precis likadant.
Även jag gör det. Tankar som snurrar på hur mycket bättre man kan göra ifrån sig, det blir ren frustration som sen blir irritation utåt. Inte bra. Men det är som du säger, man får göra ett val, Jag kan inte sluta imponeras av dig, sinnes duktigt är du, det är inte många som klarar av den en sådan resa som du gjort på mindre än ett år! Du är grym! Glöm aldrig det. Världens största puss o kram till mig min fina vän!

Svar: Tuuuuusen tack fina fina du! <3 Ibland behöver man som sagt stanna upp och tänka till och kanske omvärdera hur man ser på saker och ting. Tusen tack igen, du är så fin! :) Ha en underbar dag så hörs vi! Puss och kraaaam :)
Åsa Johansson

2013-04-04 @ 09:08:00
URL: http://www.carolina_04117%40hotmail.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0