Dieter...

Det pratas ofta om olika dieter och förhållningssätt till mat och träning. Det senaste som säkert inte undgått någon är "5:2- dieten". Du äter som vanligt i fem dagar och fastar två. Med fasta menas att du inte överstiger 500 kcal.
Jag tänker inte gå in på vad som "händer i kroppen" rent fysiskt eller försöka motbevisa alla "rön och fakta" om de fysiska fördelarna (värden osv) med denna diet- för jag är helt enkelt inte tillräckligt påläst om det.
Jag vill skriva om det där andra, lite obekväma och som jag sällan pratar om (eller tänker på) numera då det tillhör mitt tidigare liv.
Jag gillar helt enkelt inte tanken om att förespråka människor att mer eller mindre svälta sig två dagar i veckan. Det av flera anledningar. 
Framförallt tror jag att om man har haft en strulig relation till mat tidigare så kan denna diet vara en lätt väg in på den banan igen. En verklighet som många människor med ett ätstört beteende lever i innebär just att pendla mellan perioder av svält och att äta.
Jag påstår inte att det skulle vara så för ALLA och funkar detta för dig på alla plan, go ahead! MEN eftersom jag själv haft problem tidigare så vet jag hur lätt det är att halka in snett på dieter. "Vips" så är man fast i skiten, för att tala klarspråk.
När jag var ute på hal is så pendlade jag mellan just svält och att äta, där ätandet i sig gav mig oerhört mycket ångest. Jag höll igen på maten så mycket jag bara kunde för att tillslut vara tvungen att äta eftersom kroppen skrek efter mat. 
Jag mådde allt annat än bra då och vad spelade det då för roll om jag blev smalare, när peppen på tillvaron inte var densamma? Allt handlade om mat. "Inte äta" kontra "ge efter.." Inte så kul..
Jag tror att balans är A och O för att på sikt må bra och kunna hålla en sund livsstil. För mig är 5:2 allt annat än balans och jag vet att jag själv skulle må otroligt dåligt av att inte ge min kropp det den behöver alla dagar i veckan. 
Jag dömer absolut inte er som vill testa detta, men jag tycker att man ska vara försiktig av just den anledningen jag skrivit ovan. Våga känna efter hur du mår och hur tankarna går helt enkelt.
Lev väl och må gott! <3



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0