Alla hjärtans dag


"To love oneself is the beginning of a lifelong romance".


Dessa kloka ord är ett citat av Oscar Wilde och sedan jag läste dem för första gången har dem etsat sig fast. Numera pryder orden min högra skuldra i form av en tatuering, så klokt tycker jag faktiskt att det är- att älska sig själv. :)

I mars är det ett år sedan jag gjorde den och inte alltför lång tid efter började jag min viktresa. En slump? Eller hade jag börjat resan ännu tidigare där i stolen hos Martin på Max Tattoo? Vem vet...

Eftersom det är alla hjärtans dag idag så tänkte jag skriva lite om min syn på kärlek, dock inte om den kärlek som vi riktar utåt utan om den vi borde ge till oss själva. Kärlek till andra kan oxå vara svårt men enl. min egen erfarenhet så har jag själv haft mest svårt för den andra biten.

Oavsett vem du är, vad du gör eller hur du ser ut- du är fantastisk och det finns bara en av dig. Var stolt över den du är! Våga prioritera dig själv, gör det som du mår bra av och som gynnar dig. Våga berömma dig själv när du gör nått bra, eller bara för att du är du. :)

Jag har tidigare skrivit om att jag la mig själv på hyllan. Jag var inte så viktig i mina ögon då. Senaste gången jag gjorde det resulterade det i en övervikt och sämre hälsa både fysiskt och psykiskt. Den rejäla smällen kom när jag fick njursten. Det kan man visserligen få av olika skäl men jag är ganska säker på att det i mitt fall berodde på mitt osunda leverne.

Att inte värdera sig själv högt har ju även ännu tidigare satt käppar i hjulet för mig i form av ätstörningar som jag skrivit lite om. Så det där med att tycka om sig själv är ganska viktigt... Milt sagt.

Idag tycker jag om mig själv, inte för att jag gått ner i vikt på ett hälsosamt sätt. Just den biten är jag stolt över. Jag tycker helt enkelt om mig själv för jag inser att jag MÅSTE göra det.

Hur mycket man än skulle vilja så kan man ju knappast bli någon annan utan man är ju den man är. Varför gå runt och tycka illa om personen du ska umgås med varje dag i resten av ditt liv? Vad ger det? På vilket sätt blir det bättre?

Lätt att skriva, svårare att göra.. Tro mig, jag har varit där. Men det går, jag lovar. Välj vad du lägger fokus på. Fokusera på det positiva även om du kanske tycker att det just nu är obefintligt lite. Ju mer uppmärksamhet vi riktar mot något, desto större tenderar det att bli så försök att se det fina hos dig själv så kommer det att växa.

Önskar alla en oerhört fin alla hjärtans dag och glöm inte bort dig själv. Du är viktigast i ditt liv och för att du ska kunna finnas för andra måste du finnas för dig själv.

Världens största puss å kram på er! <3






Kommentarer
Erica

Fantastiskt skrivet älskade vän. Jag är så stolt över dig och så glad att jag får ta del av din resa. Du var och är fantastisk, styrkan finns i dig, inuti och nu även utanpå. Du ger oss så mycket och är en sund förebild på så många sätt. Sträck på dig och fortsätt vara du, du är underbar❤

Svar: Tack snälla du! <3Allt stöd jag får är ovärderligt och jag är så tacksam för att ni finns i mitt liv. :) Tusen tack för allt! Dina ord betyder massor för mig ska du veta! :) Du är toppen och en underbar vän!

Puss och kraaaaam <3
Åsa Johansson

2013-02-17 @ 17:38:07


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0