Mål...

De för oss framåt och håller oss motiverade. Kan även fungera som en slags kompass för det vi bestämt oss för att utföra.


Det finns kortsiktiga mål och långsiktiga och själv anser jag att båda behövs. Om man bara stirrar sig blind på det slutgiltiga målet i horisonten så missar man ju allt fint på vägen dit. Man kanske tom tappar kursen helt och hamnar nån annanstans än vad man tänkt sig från början.

Ibland kan slutmålet upplevas ligga väldigt långt bort men med små mål på vägen dit märker du dels att du rör dig framåt och att du är "på väg" samtidigt som du kan fira alla de små (och stora) segrarna under resans gång.

Jag har funderat mycket på det här med mål. I början var jag bara inställd på att gå ner i vikt och det var allt som den här resan handlade om då. Har insett på vägen att det oxå handlar om mental hälsa och att må bra inuti kroppen. Alltså det vi inte ser men som är superviktigt för att vi ska må gott. Jag har lite vikt kvar att tappa eftersom jag vill ner till 57 kg. Vågen har stått still ett bra tag nu men känner ingen stress inför det. Tänker att kroppen behöver "landa" lite i den förändring som skett. Tror även att jag själv behöver landa lite i det mentalt oxå och kunna fira att jag kommit såhär långt. (De där segrarna jag skrev om i början av inlägget.)

Att få vara glad och stolt över den resan man har utfört och lagt bakom sig tror jag är A och O för att kunna hålla motivationen uppe och för att sedan ta nya tag och blicka framåt.

Mitt långsiktiga mål är att må bra- inifrån och ut och att ha en livsstil som gör att det går att bibehålla det. På vägen dit finns ett gäng små mål och ett av dem är t ex att gå ner de där sista kilona. Har även en tanke om att en dag stå på scenen men ser det som ett mål som ligger en bit fram i tiden. Återigen så är det viktigaste för mig ett hälsosamt liv. :) 

Jag är hejdlöst pepp på att börja springa ute så fort snö och is smält bort. Kände idag när jag var ute och gick hur jag ville börja springa istället, sådär att det riktigt spritter i benen. :) En härlig känsla och jag längtar så!
Fram tills dess får det bli mer cardio på gymet helt enkelt och en massa thaiboxning. :)

Med det säger jag godnatt!
Sov gott och sköt om er! <3

Puss å kram!

 

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0