De där ställena...

Alla har vi väl våra "ställen" på kroppen som man är mer eller mindre nöjd med. Själv har jag alltid haft nån form av issue med mina ben.

När jag växte upp tyckte jag alltid att de var för stora och korta. Sen vare nått med formen på knäna som jag störde mig på oxå vill jag minnas. Långa och slanka ben var det som jag ville ha. Hade sällan kjol (frånsett när jag var liten då) och de enda gångerna man såg mig i ett par shorts var på fotbollsplanen. Så dant...

Jag vet inte hur eller vad det var som fick mig att tro att mina ben inte var ok. Kan inte minnas att nån sagt nått till mig ang mina ben heller utan antar att jag snappade upp mycket från reklam och media och deras budskap om hur tjejer "skulle se ut" och att jag därifrån fick dessa idéer. Minns tydligt de gånger jag missnöjt stått framför spegeln i provrummet iklädd nått plagg och inte alls sett likadan ut som tjejen på reklampelaren utanför.. Nånstans där tror jag att det händer nått med många, både unga tjejer och killar. Farligt det där... För vi vet ju egentligen att precis lika många ben, lika många varianter finns det och det är helt ok. :) Lätt att säga, jag vet... Men jag tror att det är lätt att snappa upp sånt här och påverkas av det undermedvetet även om man nånstans vet att retuschering existerar och att allt som vi ser inte är verkligt.

Hur som helst.. Mina ben.. :)
Jag har accepterat att jag aldrig kommer få några långa slanka spiror. Jag är helt enkelt inte byggd så och idag gör det mig inget. Jag har lärt mig att tycka om dem som de är och jag uppskattar dem på ett annat sätt idag. Förr tänkte jag enbart på hur de såg ut. Idag lägger jag istället mycket mer fokus på dess egenskaper, att de är starka och att de tar mig dit jag vill. :) Ingen kommer vara tacksammare än jag den dagen de tagit mig runt lidingöloppet t ex. ;)

Mer då...? Jo, köpte faktiskt ett par shorts idag. Och kortare shorts än jag någonsin haft förut tom. ;) Det är en liten seger just eftersom det var otänkbart för inte allt så länge sedan. Ska dock erkänna att jag smög runt ett bra tag inne på H&M med en betydligt längre modell först, sen fick jag syn på dessa och tänkte- va tusan, jag testar dem! :) Jag tror att det är viktigt att utmana sig själv och bryta sina mönster. Vill du köpa, som i mitt fall ett par shorts. Kanske tom ett par av kortare modell just för att det är så in i sjuttans varmt- gå och gört vettja!
Jag skulle gjort det för flera år sedan. Men tyvärr gick jag istället runt och svettades och gömde mig. Nej, släpp fram dem i värmen, eller vad det nu är som du vill släppa fram. (Hur lät det där!?) haha :)
Aja, ni hajjar.. ;)

Det sitter i huvudet, låt inte tankarna få dig att svettas mer än nödvändigt i sommar. Ha på dig det du vill och njut av värmen! :) 

 

Kom ihåg att du är awesome!! <3



Puss och kram! :)

 



Kommentarer
joche

Men hörru Åsa :) .. så ska du inte tycka , för dom ser riktigt fina ut ju så som hela du gör :)

2013-06-20 @ 21:08:22
URL: http://killen.blogg.se/
Rickard

Det är lite märkligt det där faktiskt med våra ideal. Jag påbörjade för en tid sedan en liknande resa som du men jag ville istället gå upp i vikt. Har gått ganska bra och jag ligger nu på 89kg vilket är 20 kg plus för mig. Hur som haver är jag ganska lång och när jag var som allra smalast var jag med mina ben ett enda långt jävla streck, värre modell av trana eller stork fanns inte. Men när jag nu tränat har benen väldigt svårt att hänga med i muskelutvecklingen, nästan som att jag inte har muskler där. Har varit jobbig tid och behöva se att inget händer och att jag samtidigt vilja leva upp till ideal av någon HerculesBen eller liknande. Men som du säger så är det viktigt att se vad ens ben orkar också än hur de ser ut, till slut ser man inget annat och det tar så sjukt mycket energi!

Tack för att du är så öppen i din blogg och vågar delge så mycket tankar! /Rickard

Svar: Tack för dina ord å för att du ger en annan, men endå liknande bild av hur det kan se ut och kännas. Vi är ju alla skapta olika och därför är ju egentligen fenomenet med "ideal" ganska så märkligt eftersom resultatet blir att en massa människor försöker leva upp till något som väldigt få människor har. Idealen som finns idag speglar ju inte verkligheten, hur "folk" generellt ser ut. Det är för det mesta en låtsasvärd med retuschering, rätt ljus, smink osv. :)
Grymt bra jobb förövrigt, fortsätt kämpa och helt rätt inställning där till dina ben! :) Hade så gott! :)
Åsa Johansson

2013-06-22 @ 14:52:03
Rickard

Det är jag som ska tacka! Vi får jobba för en hälsosammare bild av människans kroppar helt enkelt!:-) må gott du med!

2013-06-22 @ 19:46:46
Andreas

Det är absolut inget fel på dina ben, de är jättefina! :)

2013-06-25 @ 12:30:23


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0